In het nieuws!

Onlangs mocht onze collega Anne in de Nieuws&Co-bus op Radio1 vertellen hoe wij inwoners betrekken bij de zoektocht naar een nieuwe burgemeester. Benieuwd hoe we dat doen? Terugluisteren kan hier (vanaf 14.00)

We hebben de MijnBurgemeester-tool de afgelopen drie jaar al 25x ingezet. Onder andere in West Maas en Waal, Meppel, Almere, Weststellingwerf, Lelystad, Hoorn, Beverwijk en Aa en Hunze. Ook ontwikkelden we een MijnCommissaris-tool voor de provincies Overijssel en Utrecht. 

Daarmee hebben al meer dan 15.000 inwoners hun mening gegeven over welke burgemeester (of welke commissaris) zij graag zouden zien. 

Benieuwd naar een praktijkvoorbeeld? Kijk dan bij onze cases.

PRODUCT

MijnBurgemeester inwonersconsultatie

Een gezamelijk proces met alle inwoners

Bij steeds meer vertrouwenscommissies leeft de wens in een vroeg stadium inwoners te betrekken bij het benoemingsproces. Als je het doet, doe het dan goed. Met Mijn Burgemeester geeft Citisens daar gericht invulling aan.

Iedereen in de gemeente die mee wil doen, kan via deze online tool antwoord geven op een aantal stellingen. Met de antwoorden kunnen we in de analyse een vertaling maken naar het type burgemeester dat gewenst is, zodat de vertrouwenscommissie hiermee eenvoudig aan de slag kan.

We kunnen de tool al in 3 werkdagen gereed voor gebruik hebben (maar een klein beetje meer tijd is natuurlijk altijd fijn).

Uitnodigend en zichtbaar

Om een hoge respons te krijgen, worden inwoners actief benaderd om deel te nemen aan de Mijn Burgemeester-consultatie. Dat gebeurt locatiegericht via onder meer de nieuwsapp van nu.nl, social media en de websites van Telegraaf Media Groep bijvoorbeeld. En is er in de gemeente een specifieke groep mensen die online de weg niet makkelijk vindt? Geen probleem. In de keuze van kanalen houden we daar rekening mee, door straatinterviews aan de campagne toe te voegen.

Multimediale campagne

De campagne draagt bij een aan gezamenlijke ervaring, en verschaft inhoudelijk waardevolle input voor de profielschets van de nieuwe burgemeester. Een advertentie in de lokale krant, persberichten, social media en berichtgeving rondom het proces op de website van de gemeente. Ook de ‘traditionele’ middelen worden ingezet.

Zet jezelf op de lijst

Mogen we onze kennis met je delen? Zo af-en-toe sturen we een update naar onze volgers. Meestal gaat deze update over onderzoek, (inwoners-)communicatie en betrokkenheid. Nieuwsgierig? Zet jezelf dan op de lijst. En.. nog even voor de zekerheid met af-en-toe bedoelen we dus ook écht af-en-toe. Tot binnenkort?

Je gegevens worden nooit gedeeld met derden