Welke partij past bij mij? En welke he-le-maal niet. Kiezers ontdekken het op MijnStem.nl. Ook in de voorbereiding op de Tweede Kamerverkiezingen lanceren Citisens en Nu.nl een stemhulp die op inhoud scoort.

De stemhulp die op inhoud scoort

De helft van de mensen die gaat stemmen maakt gebruik van een stemhulp. In Nederland zijn er drie grote aanbieders van stemhulpen, In totaal hebben ruim 1 miljoen mensen gebruik gemaakt van onze stemhulp. In 2017 lanceren wij wederom MijnStem, deze keer voor de Tweede Kamerverkiezingen.

Bij de Provinciale Statenverkiezingen in 2015 waren we online in iedere provincie én voor de Eerste Kamer. In het ANWB-ledenblad Kampioen kreeg MijnStem een aanbeveling.

Mijn Stem is ontwikkeld voor:

  • Gemeenteraadsverkiezingen 2018 (gepland)
  • Tweede Kamer 2017
  • Eerste kamer 2015
  • Provinciale Staten 2015
  • Europees Parlement 2015
  • Gemeenteraad 2014

Samenwerking Citisens en Nu.nl

Campagnekoorts in Nederland. Voor iedereen is duidelijk: er staat veel op het spel.  Partijen en partijleiders slijpen hun messen, zetten tegenstellingen op scherp. Citisens en NU.nl helpen kiezers graag op weg met MijnStem. De inhoud van de partijprogramma’s vormt de basis voor de stellingen die de stemhulp voorschotelt. Zo krijgen mensen een goed beeld van hun politieke voorkeuren en visies.

MijnStem geeft gebruikers behalve een stemadvies, inzicht in hoe dat advies tot stand komt. Ook voor regionale en/of lokale verkiezingen kunnen we de stemhulp op maat aanbieden. Zeven op de tien gebruikers van MijnStem geeft aan positief tot zeer positief te zijn over het gebruiksgemak.

Bereik in heel Nederland

Via nieuwspartners als NU.nl heeft MijnStem een bereik van 10 miljoen Nederlanders per dag. Zo helpt Citisens de interactie tussen kiezers en politici te versterken. Dat doen we in tijden van verkiezingen, maar ook in de luwte ervan. Daarom vragen we deelnemers, na het invullen van MijnStem, of ze vaker hun mening willen geven. Wie ‘ja’ zegt, wordt toegevoegd aan het nationaal panel.

Onze visie?

Stemhulpen moeten beter. Een meer accuraat beeld geven van welke partij bij jou past. Dit doen wij onder andere door een slider te introduceren. Daarmee hebben invullers keuze uit een 100-punts schaal, wat leidt tot meer precieze resultaten van voorkeuren.

Stemhulpen moeten aantrekkelijk zijn en uitnodigen tot interactie. Onze stemhulp is daarom heel goed mobiel in te vullen. Ook zorgen we dat je maximaal 20 vragen krijgt en dat je je uitkomst eenvoudig online kan delen.

Stemhulpen zijn een vliegwiel voor de campagne. Onderzoek (bron Rosema en Louwerse 2016) toont aan dat juist de twijfelaars over de streep getrokken kunnen worden om te gaan stemmen door het invullen van een stemtest. Het heeft dus zin om een stemhulp goed te promoten. Wij zorgen daarom met  campagnes via o.a. NU.nl, Facebook, Twitter en Google Adwords voor maximaal effect.