Voor Nu.nl bouwden we een panel van ruim 13.000 Nederlanders. Wekelijks zetten we onder dit panel online onderzoek uit.

NU.nl panel, opbouw en beheer

Unieke content uit representatief onderzoek

Met 7 miljoen bezoekers per maand is NU.nl de grootste nieuwssite van Nederland. Citisens beheert het NU.nl panel en zet wekelijks onder de ruim 13.000 leden online onderzoek uit. Zo beschikt de redactie over unieke content voor nieuwsartikelen.

Behalve via de site bereikt NU.nl lezers via mobiele applicaties en een nieuwsbrief. Over uiteenlopende actuele onderwerpen zet Citisens vragenlijsten uit binnen het panel. Dit gebeurt daarnaast ook via een openbare weblink op de nieuwssite en in de app van NU.nl. Bezoekers die de weblink gebruiken, worden doorgeleid naar een korte intake, zodat het panel blijft groeien. Het panel dat Citisens voor de nieuwssite beheert, is in 2016 verdriedubbeld tot momenteel 13.000 leden.

  • Samenwerking met NU.nl sinds 2014
  • Wekelijks onderzoek voor SBS6-programma ‘Wat vindt Nederland?’
  • NL panel met 13.000 leden uit heel het land

Monitoren en vergelijken

Voor elk panelonderzoek stellen we een vragenlijst op, in samenwerking met de redactie van NU.nl. Is het verkiezingstijd dan zetten we extra onderzoeken uit op doorslaggevende thema’s die in de campagne aan bod komen. Andere onderwerpen, zoals vuurwerk, Kerst en Pasen keren logischerwijs elk jaar terug. Dat maakt het mogelijk om onderzoeksresultaten te monitoren en te vergelijken. De actualiteit kan daarnaast aanleiding geven voor tussentijds panelonderzoek.

‘Wat vindt Nederland?’

Wekelijks krijgt het panel een stelling voorgelegd over een actueel nieuwsitem; eens of oneens? De resultaten worden ‘s avonds getoond in het SBS6-programma ‘Wat vindt Nederland?’. Doordat een flink percentage van de NU.nl panelleden snel reageert op de mailuitnodiging, is er in een kort tijdsbestek voldoende respons voor een representatieve uitslag.

Bewaken representativiteit

Voor elk onderzoek dat Citisens in het panel van NU.nl uitvoert geldt dat de resultaten worden geanalyseerd en gewogen naar leeftijd, geslacht en sociaal economisch profiel. Bij analyse en rapportage filteren we de anonieme online invullers uit. Zo zorgt Citisens dat de uitkomst representatief is voor Nederland, uitgaande van CBS-gegevens en de database voor sociologische segmentatie van Mosaic/Whooz.